Caixa
de canvis
La
caixa de canvis és en un vehicle motoritzat l'element encarregat de
desmultiplicar
la
velocitat de gir del motor aplicant a les rodes el parell
motor
suficient per posar en moviment el vehicle des de la situació de
repòs, i un cop en marxa obtenir un parell suficient per poder
vèncer les resistències a l'avenç, fonamentalment les resistències
aerodinàmiques, de rodament i de pendent.
El
motor
de combustió interna,
a l'inrevés del que passa amb la màquina de vapor o el motor
elèctric, necessita un règim de gir suficient (entre un 30% i un
40% de les rpm màximes) per proporcionar un parell
motor
capaç d'iniciar el moviment del vehicle i mantenir-lo després. Tot
i així, cal reduir les revolucions del motor en una mesura suficient
per tenir el parell suficient, és a dir si el parell requerit a les
rodes és 10 vegades el que proporciona el motor, s'ha de reduir 10
vegades el règim. Això s'aconsegueix mitjançant les diferents
relacions de desmultiplicació
obtingudes en el canvi, més la del grup de sortida del diferencial.
El sistema de transmissió
proporciona les diferents relacions d'engranatges,
de manera que la mateixa velocitat
de gir del cigonyal
es pot convertir en diferents velocitats de gir en les rodes. El
resultat sobre les rodes de tracció és la disminució de la
velocitat de gir del motor, i l'augment en la mateixa mesura del
parell motor aplicat, això s'entén millor amb l'expressió de la
potència P en un eix motriu

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada