dijous, 6 de març del 2014

                 
                                           Caixa de canvis

La caixa de canvis és en un vehicle motoritzat l'element encarregat de desmultiplicar la velocitat de gir del motor aplicant a les rodes el parell motor suficient per posar en moviment el vehicle des de la situació de repòs, i un cop en marxa obtenir un parell suficient per poder vèncer les resistències a l'avenç, fonamentalment les resistències aerodinàmiques, de rodament i de pendent.
El motor de combustió interna, a l'inrevés del que passa amb la màquina de vapor o el motor elèctric, necessita un règim de gir suficient (entre un 30% i un 40% de les rpm màximes) per proporcionar un parell motor capaç d'iniciar el moviment del vehicle i mantenir-lo després. Tot i així, cal reduir les revolucions del motor en una mesura suficient per tenir el parell suficient, és a dir si el parell requerit a les rodes és 10 vegades el que proporciona el motor, s'ha de reduir 10 vegades el règim. Això s'aconsegueix mitjançant les diferents relacions de desmultiplicació obtingudes en el canvi, més la del grup de sortida del diferencial. El sistema de transmissió proporciona les diferents relacions d'engranatges, de manera que la mateixa velocitat de gir del cigonyal es pot convertir en diferents velocitats de gir en les rodes. El resultat sobre les rodes de tracció és la disminució de la velocitat de gir del motor, i l'augment en la mateixa mesura del parell motor aplicat, això s'entén millor amb l'expressió de la potència P en un eix motriu

 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada